A Philly Blog kitalálója és egyben alapítója SOMEBODY08 egy remek kis cikket írt a Fűzővel kifelé című oldalra az új mezekkel kapcsolatban, melyről eleddig még nem olvashattatok a PhillyBlogon. Ezen hiányosság mellett nem mehettünk el szó illetve cikk nélkül. Következzen hát!
Bemutatta a Nike az új NFL mezeket, azonban a gyártótól megszokott radikális újítások elmaradtak. Változott a mezek anyaga, valamelyest a szabása is, de a szurkolókat leginkább lázba hozó dizájnhoz alig nyúltak. A tovább után megismerkedhettek az új mezpalettával, és azt is elárulom, hogy mi, magyar NFL rajongók, a váratlanul kevés módosítás ellenére, miért örüljünk a gyártó lecserélésének.
Az USA ezer dologban különbözik Európától. 110 voltot használnak, nem hisznek a metrikus rendszerben, nem unják a baseballt és viccesnek tartják a Jersey Shore-t. Mindezen differenciák mellett eltörpül a klasszikus major (NFL, NBA, NHL, MLB) sportok működése, de minket ugye pont ez a vonal érdekel. Szóval az NFL-ben nincsenek szponzor feliratok a mezeken, egyedül az Amerikában tulajdonképpen már brandnek számító csapatok (ezért is jobb a franchise név), illetve a ruhadarabokat, kiegészítőket gyártó cég logója látható a felszereléseken. Utóbbi ráadásul minden mezen azonos, ugyanis nem a csapatok, hanem a liga, vagyis az NFL rendelkezik a hivatalos mezgyártó kilétét illetően. Ez a mezgyártó 2002 óta a Reebok volt, az a 100 éves múltra visszatekintő brit cég, amelyet 2005 óta már az Adidas birtokolt. Csakhogy a 10 évre szóló szerződés az idei szezon végeztével lejárt, a tavaly kiírt pályázatot pedig a Nike nyerte. Én, személy szerint, azóta dörzsöltem a tenyeremet, reménykedve abban, hogy a Nike nem csak egy (gyenge szóviccel élve) „kipipálandó feladatnak” tartja majd ezt a 350 millió dollárba kerülő üzletet. Csalódnom kellett…
Azoknak, akik otthon vannak az amerikai futball világában, eddig viszonylag kevés újdonságot mondtam, de mindig számítanunk kell a rookie-kra szóval akkor most csapjunk bele a lecsóba.
Ha megnézzük azokat a radikális változásokat, amik a Nike az idei EB-mezek és mondjuk a 2012-2013-as európai klubcsapatok (pl. Barcelona, Manchester United) kapcsán történtek, azt gondolom reális elvárás volt, hogy az NFL-ben is tabukat döntögetnek. Mivel öt éven belül az NFL szabályai szerint nem lehet döntő változtatást végezni a csapatok logóin és a mezeken, azt sem vártam, hogy Mark Sanchez keménységéhez illő rózsaszín tütüs Jets mezben tündököl majd, de azt gondolom, jogosan reménykedtem abban, hogy azokat az ötleteket, amiket egy-egy college csapatnál megengedtek maguknak (gondoljunk csak az alább látható, Oregon Ducks Orange Bowl mezre, amelyben a játékosok állítólag gyorsabbnak tűntek), a királykategóriába is átmentik.
Ehelyett mit kaptunk? Egy újra dizájnolt Seahawks szerelést, meg pár valóban nagyon kreatív Pro Bowl kesztyűt (valami ilyesmit kellett volna a trikók terén is). Persze, én elhiszem, hogy sosem volt annyira kényelmes, jól átszellőző, könnyen mosható, szemmel vasalható, Coccolino illatú az NFL mez, mint idén, de most őszintén, ezt melyik mezei szurkoló nem szarja le? Reebok-ból 370 dollár körül mozgott egy Onfield (vagyis játékosok által is viselt) eredeti, hímzett mez. Ezt az USA-ban valószínűleg többen megengedhetik maguknak, de valószínűleg ők sem 90 yardos sprintekhez hordják majd, hanem azért, hogy a stadion előtti steaksütés alkalmával lássad rajtuk, ők bizony ennek vagy annak a csapatnak szurkolnak.
Itthon ezeket a mezeket meg sem tudjuk engedni magunknak, mert akkor már inkább ESPN America előfizetést veszel és egy úgynevezett Replica mezt, amin nem hímezve vannak a dolgok, hanem csak vasalva. Az is benne van 70 vagy akár 100 dollárban. Egy szónak is száz a vége, a mezei szurkoló nem kapott semmi különlegeset. Márpedig a Nike nem abból fog megélni, hogy évente 40 mezt odaad Vicknek, hanem abból, hogy Te meg én meg még 1000000 ember a világ körül is olyat akar hordani.
Most úgy állunk, hogy csak az avatott fanatikusok veszik észre, hogy tavalyi vagy idei mezed van, ha eltakarod a pipát vagy a Reebok-vonalakat. Kivéve persze a Seahawks rajongókat. Náluk a színek arányában komoly változás történt, ugyanis a Nike rajtuk élte ki a neon színek iránti perverz vonzalmát, de lássuk be, ehhez a mezhez sem kellett 5 napos brainstorming egy kreatív csapattól.
Ilyenkor szokott jönni az, hogy „csinálj jobbat, ha csak fikázni tudsz”! Nos, én természetesen nem tudok jobbat, de volt aki tudott. Pár hónapja kiszivárogtak bizonyos fotók, amiket a Nike hamar letagadott, de azért titkon reménykedtünk, hogy ezek lesznek a kiválasztottak. Sajnos hiába, ami azért is kiábrándító, mert sokan azért érezték indokoltnak a Reebok lecserélését, mert egyszerűen nem tudtak újítani, túlságosan unalmasak és földhözragadtak voltak. Most megkaptuk ugyanazokat a jól megszokott, minden merészséget nélkülöző mezeket, csak pipákkal.
Persze ez nem minden szempontból rossz. Egyrészről nem kell, hogy „égjen a pofád” az elavult Reebok mezedben, mert észrevehetetlenek a különbségek. Másrészről a beragadt Reebok mezeket szeptembertől fillérekért dobják majd utánad az amerikai oldalakon, tekintve, hogy a nagy vízen túl ilyet már senki nem vesz fel. Ugyanebből az okból érdemes elkezdeni látogatni a turkálókat is, hiszen az amerikai NFL-sznobok tömegével fogják majd leadni a pipátlan ruhadarabokat, amik remélhetőleg kis hazánkba is eljutnak. Mindemellett azt se felejtsük el, hogy talán az eredeti mezekhez is hozzájuthatunk majd a Nike boltokban. Évek óta igyekszem Reebok boltban NFL-mezekre akadni, de sajnos még Bécsben is csak baseballsapkákat találtam. Tudom, hogy itthon több amerikai focis boltban is vannak mezek, de ezek (vissza)élve monopol helyzetükkel, brutális árakat kérnek értük. Talán ha egy Nike boltban is ki vannak hajtogatva a polcokra, lejjebb mennek ezek az árak. Szintén van remény arra, hogy a megfizethetetlenségük miatt beragadt cuccok végül az outletekben kötnek majd ki, ahol olykor nem kell kicsengetni egy eredeti trikóért 15-20 rongyot, hanem egész barátságos áron hozzájuk lehet jutni.
Mindent összevetve, azok a magyar rajongók, akik olyanok mint én, és perverz élvezetet lelnek abban, ha kedvenc csapatuk mezét magukra ölthetik (egyrészről olvassák el a mezmegaz blog posztját is a témában, másrészről) örülhetnek a Nike konzervatív hozzáállásának. Akik viszont csak nézik a focit, jövőre is biztosan ráismernek majd sajátjaikra a közvetítések alkalmával, és valószínűleg bánni fogják, hogy a Nike a csaknem féléves felkészülés ellenére mindössze „kipipálta” ezt az egész NFL-felszerelés ügyet.